F0Ll0W L@ T3m0YO..(O_o)

puding telur paling simple

HAI HAI HOLAA... ASSALAMUALAIKUMM

BORING PULAK PETANG NIE SO SAYA TRINGIN LA PULAK NAK BUAT MACAM2..
XTUALLY NK BUAT KEK BATIK ..TAPI X JADI PULAK SEBAB MILO & SERBUK KOKO X DA..
HAISHHH

TENGAH DOK GODEK2 RESIPI DALAM INTERNET TERJUMPA CARA NAK BUAT PUDING TELUR NIE..TERGIUR JE KAN TENGOK...TAPI SAYA CARI YANG PALING RINGKAS PUNYA RESEPI DAN SAYA GODEK2 SIKIT TUKAR RESEPI...

EHH...JADI OK.... CER TENGOK


HEHE,..CUMA TAK PERANG JA GULA ATAS TU..OK JOM TENGOK RESEPI

BAHAN - BAHAN
1) TELUR 3 BIJI ( PALING MINIMUM OK )
2) GULA HALUS ( 10 sudu besar ) - SAYA PKAI GULA BIASA LEPAS TU BLEND..HIHI
3) 1 TIN SUSU PEKAT.. (SEPATUTNYA SUSU CAIR PON BOLEH)
4) 3 SUDU BESAR AIR

CARA - CARA
1) SEDIAKAN KARAMEL DULU....MASAKKAN 5 SUDU BESAR GULA DGN SATU SUDU AIR DULU SAMPAI GULA CAIR & PERANG..BILA DAH PERANG MASUK AIR YANG SLEBIHNYA SCARA PERLAHAN2 OK...
2) TUANG KARAMEL TERSEBUT KE DALAM LOYANG.
3) DALAM BEKAS LAIN, MASUKAN 3 BIJI TELUR BERSAMA DENGAN LAGI 5 SUDU BESAR GULA..KACAU PERLAHAN-LAHAN SUPAYA TELUR TIDAK BERBUIH DAN GULA HANCUR.
4) DALAM BEKAS LAIN, TUANG SUSU PEKAT ( IKUT MANIS KORANG,,KALAU SAYA MASUK LEBIH DRI SETENGAH TIN) 
5) KEMUDIAN CAMPURKAN TELUR TADI KE DALAM BEKAS SUSU PEKAT...PASTIKAN IA DITAPIS...KACAU HINGGA SEBATI..
5) KUKUS DALAM 10 MINIT....SEDIA DIHIDANG


SELAMAT MENCUBA

3 comments:

Dba Dealova said...

simple resepi ni.bole cuba ni

Tem0yo said...

yee paling simple sya cuba buat...try yee.. :)

Anonymous said...

Simple nyee nk try buat laa hehe :3